Buldring Fossan

Karoline Kirkeby topper ut på "Skillsmissen" under Aktivitetsuka 2016

Karoline Kirkeby topper ut på “Skillsmissen” under Aktivitetsuka 2016 (Foto: Solveig Rise Haukø)

Steinene på Fossan ble pusset frem i forbindelse med BCOs aktivitetsuke i 2016. De passer ypperlig for introduksjon til klatring og buldring utendørs for barn, men har også noen problem som vil utfordre de mer eldre og erfarne. Det er ikke mange steinene, så mye er allerede pussa frem og gått. Det ble på tross av dette sett på minst to buldre problem under aktivitetsuka som ikke har blitt beseiret enda. Finner du nye problem eller går noen av problemene som ikke er gått, så send oss gjerne en mail på osbasecamp@gmail.com!

Ankomst

Veibeskrivelse: Fra Os sentrum kjører man mot Røros på fv30. I krysset fv30 og fv28, fortsetter man rett frem inn på fv28 mot Mora og Drevsjø. Fortsett 1,5 km til man får avkjørsel til venstre inn mot Volla gård. Ta over brua, inn på Volla og parker ved siden av fjøset nord på garden (bygget helt til høyre når du kommer inn mot gården).

Parkering er merket i kartet som “Volla aktivitetspark”.

Aktiviteten

Anmarsj

Tidsbruk: 15-30 min

Avstand: 1 km

Anmarsjen går i ulendt terreng og følger sti/dyretråkk. Det er tildels sterk sidehelning. Fra parkering følg kant langs jordet til enden av dette. Kryss over steingjerde så snart som mulig og følg liten sti som skrår litt opp i lia før den fortsetter parallelt med elva. Ca. halvveis tar side helinga slutt og man går langs sti på kanten av en liten flate helt frem til steinene.

Steinene

Spissteinen

Grid (UTM): 32V 617425 E 6929972 N
Første steinen man ankommer ved anmarsj fra Volda. Spiss stein med en vertikal til svakt overhengende side, resterende sider er relativt slake med unntak av sør vestre hjørne som har overheng. Buldrene varier fra lett til middels vanskelighets grad og er 3-5 meter høye..

Steinen er boltet med tre bolter på toppen for å kunne sikre små (og store) barn på topptau på de slake sidene, men alle sider kan buldres. Man trenger vanlig toppanker utstyr (Slynger/cordelett og karabiner) for å kunne etablere topptaufeste her. Som ved all topptauing; sjekk boltene før bruk!

Nord side

Spissteinen - Nord

1. Skilsmissa (Karoline Kirkeby 2016) – Følger venstrekant opp steinen til den møter “Før Vielsen”
  2. Før Vielsen (Heine 2016) – Stå start, rett opp
  3. Skråkrysser (Heine 2016)- Sittstart, laidback opp kant, krysser over til “Før Vielsen der kant slutter

Vest – Sør – Øst side

Spissteinen - SV Spissteinen - Sør Spissteinen - SØ

1. S-Sprekka (Daniel Ervik 2016) – Følger markant, bred S formet sprekke midt på vest siden av steinen
  2. ? (2016) – Rett opp hjørnet
  3. Brattveggen (Maren 2016) – Rett opp
  4. X – Mulig sitt-start bulder opp sør østre hjørnet, ikke løst enda.

Låvedøra

Grid (UTM): 32V 617546 E 6929915 N

Stein med en lav og bred side med stort sett lett buldring på sva (slak vegg). Det er muligheter for bulder med overheng i høyrekant av siden, men dette må pusses litt på. Det er også mulighet for traverserende bulder. Buldrene er av lett vanskelighetsgrad med unntak av mulige problem på høyre side som nok vil være av middels vanskelighetsgrad.

1. Ronja 1 (Ronja Holøymoen 2016) – Følger Venstre egg opp
  2. Ronja 2 (Ronja Holøymoen 2016) – Rett opp midt på sida, mengder av varianter
  3. X – Mulig bulder i høyre kant, ikke løst enda. Trenger pusssing.