Isklatring i Skårhåmmårdalen

På vei inn til Moskusfallet i Skårhåmmårdalen

Ankomst

Veibeskrivelse: Fra Os sentrum setter man retning mot Tynset. Ta første høyre mot Os kirke etter man har krysset brua over Glomma. I første store kryss tar man til høyre inn på Gamle Rørosveig (fv531). Følg denne forbi Galåen helt til man nærmer seg broa over Glomma. I siste dumpa før bakken ned mot broa over Glomma, vil man på venstre siden av veien se en stubbe med en jernstang på toppen, det er ofte også en spor i snøen på stien som leder inn i dalen. Parker på veiskuldra så langt av veien som mulig.

Parkering er merket i kartet som Start – Skårhåmmårdalen.

Aktiviteten

Anmarsj

Tidsbruk: 5-10 min avhengig av føre

Anmarsj Skårhåmmårdalen

Avstand: 500m

Det anbefales å bruke ski fra parkeringa ved mye snø. Fra parkeringen følger man sti innover til et lite vann. Stien fortsetter til venstre langs vannet til man kommer til et hvit lysthus. Her ser man første fossen rett opp til høyre. Videre hundre meter inn for lysthuset ligger andre fossen. Det er ingen sti inn til andre fossen og det kan være litt  utfordrende å få stokka ski og føtter rett inn over pga. en del større steiner under snøen.

Fossenene

Faregrad: Liten – ved topptau, Liten/middels – ved led (avhengig av is kvalitet)

Begge fossene er på ca 8-10 meter avhengig av oppbygging av snø i bånn og hvor mye isen har bygget seg ut. Første fossen er ca 4 meter

bred, andre er ca 6 meter bred. Første fossen er veldig snill og slak med flere platåer, fint for introduksjon til isklatring. Andre fossen er bratt, men også her kan man velge snillere varianter. Iskvaliteten er generelt god og det blir ofte mer og mer is utover vinteren. Begge fossene funker fint til topptau med tre til topptau feste på begge. Led klatring fungerer også fint, men det er nokså korte.

Ruter:

Jon Ola på vei opp Lystfallet på noget tynn førjuls-is.

Heine i ferd med å toppe ut på førstebestigning av Moskusfallet.

Det er gått en linje i hver foss og diverse letter varianter av disse to linjene

Lystfallet (FA: Heine 2015)

Vanskelighetsgrad: WI2+

Beskrivelse: Rett opp i midten av første fossen rett overfor lysthuset.

Moskusfallet (FA: Heine 2016)

Vanskelighetsgrad: WI4

Beskrivelse: Rett opp i midten av andre fossen som ligger på høyre hånd (nordsida) 100m lenger inn enn første fossen.

Ressurser

Parkering er merket i kartet som Start – Skårhåmmårdalen.