Elvhøgdtraversen

Ankomst

Veibeskrivelse: Fra Os sentrum kjør i retning Tynset. Ved skilting Håmmålvoll ta til venstre og kjør over brua og jernbanen. Ta deretter første avkjøring til venstre og fortsett på grusveien. Betal bompenger. I neste kryss ta til høyre og følg grusveien helt fram til parkeringsplass Håmmåldalen merket «Startpunkt Elvhøgdtraversen» i kartet.

Aktiviteten

Vanskelighetsgrad: Lett/middels. Store deler av turen er uten sti, men det er lett og oversiktlig å finne fram.

Faregrad: Liten.

Tidsbruk: 2-3t

Avstand: 8,7 km.

Høydemeter: 459 m opp, 678 m ned.

Beskrivelse

Turen starter ved parkeringsplassen i Håmmåldalen. Derifra følger man grusveien rett fram før den går oppover til venstre. Følg veien helt opp til fjellet, hvor veien går over til sti. Følg stien til du kommer godt opp i fjellet. Der stien deler seg hold til venstre og følg ryggen av fjellet. Etter hvert blir stien litt mer diffus før den til slutt blir borte. Her følger man ryggen av fjellet hele veien fram til toppen av Elvhøgda. Her vil man få god utsikt til begge sider av fjellet. Et annet alternativ kan være å følge stien på høyre side, men da vil man ikke få med seg utsikten hele veien. Framme ved Elvhøgda går turen nedover igjen. Her er det også mangel på sti. Det kan være lurt å sikte seg inn på traséen til skitrekket. Følg så skitrekket ned til bunn.